Monday, November 7, 2011

Tuoretta porkkanamehua


Mun sormet syyhyäisivät ulkotöihin, mutta joka kerta kun saan hanskat vedettyä käteen niin Vilja heräileekin jo. Saankohan mä ikuna laitettua tota meidän puutarhaa talviteloille ennen kuin rupeaa tulemaan lunta? En ole varma onko se onneksi vai epäonneksi, mutta netin edessä aikaa pystyy viettämään aika rattoisasti Viljankin kanssa. 

Nyt kun tässä kerran ollaan niin voisin saman tien esitellä mun uuden innostukseni: tuoremehut. Stefan osti meille mehulingon alunperin meidän omppusatoa varten, mutta nyt oon tehnyt sillä omenatuoremehujen lisäksi myös porkkanamehua. Vastapuristettu porkkanatuoremehu on varmaan parasta mehua mitä oon ikinä maistanut! Ja googlen mukaan tosi terveellistäkin. Lukemani mukaan tuore porkkanamehu estää syöpää, puhdistaa elimistöä, parantaa näköä, vahvistaa luuustoa, hampaita, hiuksia, ihoa ja kynsiä. Vaikutuksia voi parantaa esimerkiksi lisäämällä mehuun pinaattia tai punajuurta. Toisin sanoen, olisin vähintäänkin kuolematon tuoremehuja litkimällä! Ja mitään ei mene hukkaan, kun mehun teossa ylijäänyttä kuitumössöä voi laittaa vaikka sämpylöihin, kakkuihin, keittoihin ja kastikkeisiin. Tosin silloin kun sitä kuitutavaraa on pursunnut ovista ja ikkunoista, oon kuskannut sitä vaan suosiolla suoraan kaneille ja kanoille. Ja muuten suosittelivat käyttämään joko kuorittuja tai luomuporkkanaa, etteivät mahdolliset haitta-aineet keräänny elimistöön. Meillä on porkkanat omasta puutarhasta, joten olen vain pessyt ne huolelliesti, mutta kohta on meidänkin siirryttävä kaupan tavaraan.
Tuoretta porkkanamehua, lurpsista!

No comments:

Post a Comment